Facebook ve grup bünyesindeki Instagram ve WhatsApp, dün altı saati aşkın süre devre dışı kaldı. Çok farklı iddialar ortada dolaşmaya başladı.  (Foto: Depo Photos)

Facebook ve grup bünyesindeki Instagram ve WhatsApp, dün altı saati aşkın süre devre dışı kaldı. Çok farklı iddialar ortada dolaşmaya başladı. 

Paylaşım platformu Facebook ile grup bünyesindeki Instagram ve WhatsApp'ın dün kullanıcılarına altı saatten fazla hizmet vermemesinin ardından ''çevrimiçi olmaya" başladığını duyurdu.

California merkezli Facebook Inc.'in sahibi olduğu ve işlettiği her üç platform da yerel saatle 11:40'da hizmet dışı kaldı. Saat 18:00 civarında, her üç platformun kullanıcıları, bazı hizmetlerin geri yüklendiğini bildirdi, ancak tam işlevsellik gece geç saatlere kadar sürdü. 

Facebook, geç saatlerde kesinti için özür dileyen ve hiçbir kullanıcı verisinin tehlikeye atılmadığını söyleyen bir bildiri yayımladı. Şirket, kesintiyi "hatalı bir yapılandırma değişikliğine" bağladı. Şirketten yapılan açıklamada, şu bilgi paylaşıldı:

"Mühendislik ekiplerimiz, veri merkezlerimiz arasındaki ağ trafiğini koordine eden omurga yönlendiricilerindeki yapılandırma değişikliklerinin bu iletişimi kesintiye uğratan sorunlara neden olduğunu öğrendiler. Ağ trafiğindeki bu kesinti, veri merkezlerimizin iletişim kurma şeklini kademeli olarak etkiledi ve hizmetlerimizi durdurdu."

Şirketin CEO Mark Zuckerberg, kesintiden yaklaşık sekiz saat sonra yaptığı Facebook gönderisinde şu ifadelerle özür diledi: "Bugünkü kesinti için özür dilerim- önemsediğiniz insanlarla bağlantıda kalmak için hizmetlerimize ne kadar güvendiğinizi biliyorum."

Kullanıcıya Twitter'dan erişim  

Şirketin baş teknoloji sorumlusu Mike Schroepfer, WhatsApp ve Instagram'da olduğu gibi Twitter'dan özür diledi. Zira, sosyal medya devi Facebook, kendi kullanıcılarına bir başka sosyal medya platformundan ulaşmak zorunda kalmıştı. 

Mike Schroepfer, sorunun başlangıcında da Twitter üzerinden, "Şu anda Facebook destekli hizmetlerin kesintilerinden etkilenen herkesten samimi özürlerini" sunmak zorunda kalmıştı. 

WhatsApp da Twitter'a yönelmiş ve şu mesajı paylaşmıştı: "İşleri normale döndürmek için çalışıyoruz ve mümkün olan en kısa sürede buraya bir güncelleme göndereceğiz. Sabrınız için teşekkürler!"

Instagram da Twitter'a giderek #instagramdown hashtag'ını şu mesajla paylaşmıştı: "Instagram ve arkadaşlar şu anda biraz zor zamanlar geçiriyor ve bunları kullanırken sorun yaşıyor olabilirsiniz. Bize tahammül edin, biz varız!''

Pazartesi günkü kesinti, Facebook CTO'su da dahil olmak üzere birçok sosyal medya kullanıcısını Twitter'a yöneltti. Platform, dijital karşılama matını sunarak bu yoğunluğa yanıt verdi ve basitçe "herkese merhaba" dedi.

''Alan adı sistemi sorunu''

Kesintinin yaşandığı saatlerde, bir Facebook çalışanı, bilgisayarların bireysel web sitelerini aramak için kullandığı internetin "telefon rehberi" olan Alan Adı Sisteminde bir sorun olduğunu söylüyordu. Bilgi paylaşan kaynağın ifadelerinde çaresizlik vardı: , "Keşke bilseydim. Dahili araç yok, DNS tamamen bozuk görünüyor. Herkes bir şekilde etrafta duruyor. Bu noktada kötü niyetli bir şeyden şüphelenmek için bir neden yok, ancak kesinti hemen hemen her şeyi etkiliyor. Üçüncü taraf araçlara bile erişilemiyor."

Bir WhatsApp çalışanı, şirket merkezinde e-posta ve takvimler dışında hiçbir dahili hizmetin çalışmadığını söylüyordu. Çalışan, internet bağlantılı bir tablet aracılığıyla dijital olarak kilitlendikleri ve kilidi açıldıkları için kesinti sırasında konferans odalarına bile erişilemediğini belirtti.

Bu arada, sosyal medyada ''facebook.com'' domain adını satılık olduğu paylaşımları da yer aldı. Ancak bu konuda şirketten herhangi bir açıklama gelmedi. 

Çok kâr ya da güvenlik 

Kesinti, Facebook'un bir muhbirin 6 Ocak'ta ABD Capitol'deki ölümcül isyana yol açan dezenformasyona göz yumduğu yönündeki iddialarıyla karşı karşıya kalmasından bir gün sonra geldi.

Eski Facebook veri bilimcisi Frances Haugen, Pazar gecesi yayımlanan bir bölümde CBS'nin "60 Dakika" bölümünde "Facebook, tekrar tekrar kârı güvenliğe tercih ettiğini gösterdi" dedi.

"60 Dakika" raporuna yanıt veren bir Facebook sözcüsü ise şirketin "yanlış bilgi ve zararlı içeriğin yayılmasını önlemek için önemli iyileştirmeler" yaptığını söyledi.

''Kişisel veriler satışta'' iddiası

Bu arada, Newsweek'te yer alan haberde, ''Dünya çapında yaklaşık 1,5 milyar Facebook kullanıcısına ait kişisel bilgilerin yakın zamanda bir sızıntının ardından satışa çıkarıldığı'' iddiasına yer verildi.  

Privacy Affairs'deki bir rapora dayandırılan habere göre, ''hackerlar için bilinen bir forum üyesi, Eylül ayı sonlarında bilgilere sahip olduğunu iddia etti ve forumdaki diğer kişilere parçalar halinde satmayı teklif etti. Bir kullanıcı, 1 milyon kullanıcının bilgisi için 5.000 dolarlık bir teklif aldığını iddia etti.''

Sızan bilgilere sahip olduğu iddia edilen kullanıcı, her bir Facebook hesabında  ''ad, e-posta adresi, konum, cinsiyet, telefon numarası ve kullanıcı kimliği''nin yer aldığını kaydetti.