KONULAR
İspanyol YZ modeli: Ayda 3.000 Avro kazanıyor
Barselona'da yaşayan 25 yaşındaki pembe saçlı Aitana, her hafta ünlülerden kendisine çıkma teklif eden özel mesajlar alıyor. Ancak bu model gerçek değil.
Yapay zeka (YZ) tarafından yaratılan ilk İspanyol model olan Aitana, zor bir dönemin ortasında doğdu.
Tasarımcısı ve The Clueless ajansının kurucusu Ruben Cruz, çok fazla müşterisi olmadığı için zor bir dönemden geçiyordu.
Euronews'e konuşan Cruz, "Nasıl çalıştığımızı analiz etmeye başladık ve birçok projenin kontrolümüz dışındaki sorunlar nedeniyle askıya alındığını veya iptal edildiğini fark ettik. Çoğu zaman bu durum tasarımdan değil, influencer ya da modelin hatasından kaynaklanıyordu" diyor
Bu yüzden kendilerine başvuran markalara model olarak kullanmak üzere kendi modellerini yaratmaya karar vermişler.
Barselona'dan 25 yaşında pembe saçlı, fiziksel görünümü mükemmele yakın, coşkulu bir kadın olan Aitana'yı yarattılar. Yaratıcısına göre sanal model ayda 10.000 Avro'ya kadar kazanabiliyor, ancak ortalama 3.000 Avro civarında.
Cruz, "Bunu daha iyi bir yaşam sürebilmek ve egoları olan, çılgınlıkları olan ya da sadece poz vererek çok para kazanmak isteyen diğer insanlara bağımlı olmamak için yaptık" diyor.
121 bin takipçisi var
Aitana'nın geliri oldukça dağınık. Reklam başına 1.000 Avro'nun biraz üzerinde kazanıyor ve yakın zamanda bir spor takviyesi şirketi olan Big'in yüzü oldu ve bu da yetmezmiş gibi iç çamaşırlı fotoğraflarını OnlyFans benzeri bir platform olan Fanvue'ya yüklüyor.
Sadece birkaç ay içinde Instagram'da 121.000'den fazla takipçi kazanmayı başardı ve fotoğrafları binlerce kez görüntülendi. Hatta kendisinin gerçek bir insan olmadığının farkında olmayan ünlülerden özel mesajlar bile alıyor.
Cruz, "Bir gün, tanınmış bir Latin Amerikalı aktör ona çıkma teklif etmek için mesaj attı. Bu aktörün yaklaşık 5 milyon takipçisi var ve ekibimizden bazıları çocukken onun dizilerini izlemiş. Aitana'nın var olmadığından haberi yoktu" dedi.
Görüntüler değil, hayatlar takip ediliyor
Ajans ekibi her hafta Aitana'nın hayatını yaratmak için bir toplantı yapıyor. Hafta boyunca ne yapacağına, hangi yerleri ziyaret edeceğine ve onu tanımak isteyen takipçilerini beslemek için hangi fotoğrafların yükleneceğine karar veriyorlar.
Ancak fotoğraf çekimleri ya da gardırop değişiklikleri yok, sadece yapay zeka ve Photoshop kullanan tasarım uzmanlarının bir karışımı modelin örneğin hafta sonunu Madrid'de geçirmesini mümkün kılıyor.
Grafik tasarımcı, "İlk ayda insanların görüntüleri değil hayatları takip ettiğini fark ettik. Canlı olmadığı için ona biraz gerçeklik katmamız gerekiyordu ki insanlar onunla bir şekilde ilişki kurabilsinler. Bir hikaye anlatmak zorundaydık" diyor.
İşte bu yüzden Aitana, tasarımcılar için 'boş bir tuval' olabilmeleri için kişilikleri genellikle ortaya çıkmayan geleneksel modellerin aksine, çok belirgin bir 'kişiliğe' sahip.
Fitness tutkunu, kararlı ve karmaşık bir karaktere sahip olarak yaratıldı. Web sitesinde kendisini dışa dönük ve sevecen olarak tanımlıyor.
"Aitana için çok düşündük. Onu toplumun en çok sevdiği şeylere dayanarak yarattık. Son yıllarda trend olan zevkler, hobiler ve nişler üzerine düşündük" diye açıklıyor Cruz.
Trendleri analiz ettikten sonra, doğu kültürünün son yıllarda çok Avrupalılaştığını fark ettiler, bu yüzden pembe saçları ve oyuncu tarafıyla bunu yakalamaya çalıştılar.
İkinci sanal model ve diğerleri
Aitana o kadar başarılı oldu ki tasarımcıları "biraz daha utangaç" Maia adında ikinci bir sanal model yarattılar bile.
İsimler de rastgele seçilmedi, her ikisi de yapay zekanın İngilizce kısaltması olan "AI"yi içeriyor.
Ajans, kendi kişiselleştirilmiş modellerini isteyen markalardan gelen taleplerle dolup taşıyor.
Cruz, "Gerçek bir kişi olmayan ve marka değerlerini temsil eden bir imaja sahip olmak istiyorlar, böylece birini kovmak zorunda kaldıklarında veya artık ona güvenemediklerinde süreklilik sorunu yaşamayacaklar" diye konuştu.
Maliyet tasarrufu da sözkonusu. Eskiden gerçek influencer'larla çalışan ajans, onların ne kadar kazandıklarını fark ettiğinde bunu "anormal" bulmuş.
Cruz, "Kim Kardashian bir Instagram fotoğrafı için bir milyon avro kazanıyor ve kanseri tedavi etmiyor. Kimse bir sosyal ağa fotoğraf yüklediği için bir milyon avro kazanmıyor, bu bana saçma geliyor" diyor.
Ajans bunun piyasa fiyatlarının düşmesine yardımcı olabileceğine ve büyük reklam kampanyalarını karşılayamayan küçük şirketlere destek verebileceğine inanıyor.
Mükemmellik eleştirisi
Ancak bu girişimin eleştirilecek yanları da yok değil. Pek çok kişi modellerin gerçekçi olmayan mükemmelliğinin genç nesli bu tür bir mükemmelliğe ulaşma saplantısına sürükleyebileceğinden endişe ediyor.
Ayrıca modellerin yarattığı aşırı cinselleştirilmiş imaj da eleştiriliyor. Buna karşılık ajans, gerçek influencer'lar ve markalar tarafından yaratılan estetiği takip ettiklerini belirtiyor.
Cruz, "Eğer bu estetiği takip etmezsek, markalar ilgilenmeyecektir. Bu sistemi değiştirmek için markaların vizyonunu değiştirmeniz gerekir. Dünya genel olarak cinselleştirilmiş durumda" diyor.