Diyarbakır’dan başta Fransa ve İtalya olmak üzere çeşitli Avrupa ülkelerine ihraç edilecek olan domatesler kurtulmaya başlandı. (Foto: Nail Kadırhan)

Diyarbakır’dan Avrupa’ya kurutulmuş domates

Volkanik dağ olan ve püskürmesi sonucu binlerce hektarlık alanı taş kaplayan Karacadağ eteklerinde dış pazarda tüketilecek domatesler toplanıp kurutma için hazırlanıyor.

Domatesleri üreticilerinden lan ve aynı zamanda ihraç eden firma sahibi, ziraat mühendisi Ali Kırmızı, burada üretip kuruttukları domateslerin briks oranlarının çok yüksekliği ve kaliteli olduğu için randıman aldıklarını belirterek, şunları söyledi:

“Bu yıl Mayıs ayındaki dolu nedeniyle bazı bölgelerde iki kez ekim yapmak zorumda kaldık. Bu nedenle biraz geç de olsa şu an kesime başladık ve kestiğimiz domatesler 2000 tonu geçti. Karacadağ bölgesinden günde ortalama 100 ton domates kesiyoruz. Toplamda da 35.000 ton domates. Bu da aşağı yukarı 2.500 tona yakın kuru domates yapar.

Bu kuru domateslerimizin birçoğu başta Amerika, İtalya, Fransa, Almanya gibi Avrupa ülkelerine gidiyor. Buradaki çiftçilere de katkıda bulunuyoruz. Burada kuruttuğumuz domatesleri Ege bölgesindeki tesislerde işleyerek oradan da ihraç edeceğiz.

Daha önce çeşitli illere mevsimlik olarak çalışmaya giden binlerce kişi şu an artık burada kendi evlerinde kendi yerlerinde çalışıyorlar. Günlük sergi ve domates toplama da yaklaşık 800 kişi çalışıyor, bu da en az 500 aile ediyor.”

Güneşin ve toprağın etkisi

Genelde bu domateslerin sabah kahvaltılarında, otellerde ve lokantalarda meze olarak kullanıldığını ifade eden Kırmızı, “Avrupa’da genelde pizza da çok kullanılıyor. Bu domatesler tamamen doğal. Güneşin ve toprağın çok büyük etkisi oldu. Burada nem olmayışı ve rüzgar en büyük avantajımız yağmur yok nem yok hastalığı da etkiliyor mantar hastalığı olmuyor” dedi.

Domates kesen işçiler de evlerine köylerine yakın bölgede iş buldukları için mutlu olduklarını belirterek, “Çoluk çocuk hep birlikte çalışma imkanı bulduk. Yaklaşık 10 günden beri kesim yapıyoruz. Daha çok daha önceki yıllarda başka işlerde bölgelerde mevsimlik işçi olarak çalışıyorduk ve çok zordu. Şimdi mutluyuz" diye konuştular.

Çiftçi de memnun

Çiftçi İsmail Melek de şunları söyledi:

“Karacadağ bölgesinde kendi arazimin dışında tarla da kiraladım, Yaklaşık 400 dönüm domates ektim. Her sene yaptığım iştir. Daha önce domatesin pazarı yoktu. Hale gönderiyorduk, satamıyorduk. Bazı yıllar çöpe attıyorduk. Şimdi ise dış pazar içim üretim yapıyoruz. Bu sene rekolte dolu yüzünden yüzde 30 düştü fakat, yine de mutluyuz.”

Üreticiler 26 bin dekarlık domatesten bu yıl 70 milyon Avroluk ihracat beklediklerini kaydettiler.