Doğa ve bilimle ilgili içeriği ile fotoğrafları tanınan National Geographic önümüzdeki yıl ABD'de raflardan indirilecek. (Foto: Dergi web)

Bir dönemin sonu: National Geographic raflardan inecek

Doğa ve bilimle ilgili ayrıntılı içeriği, fotoğrafçılığı ve panoramik mizanpajlarıyla tanınan sarı bordürlü sevilen dergi National Geographic'in de önümüzdeki yıl ABD'de raflardan indirileceği açıklandı.

Yayın hayatına başlamasının üzerinden bir asırdan fazla zaman geçen National Geographic dergisinin, dijital yayıncılığın getirdiği zorluklara ayak uydurmak için on yıldır verdiği mücadelenin ardından kalan son yazarlarını da işten çıkardığı bildirildi.

Washington Post'un haberine göre, doğa ve bilimle ilgili ayrıntılı içeriği, fotoğrafları ve panoramik mizanpajlarıyla tanınan sarı bordürlü sevilen dergi, önümüzdeki yıl ABD'de de raflardan indirilecek.

Habere göre, bu, son dokuz ay içinde ikinci ve 2015 yılında başlayan bir dizi sahiplik değişikliğinden bu yana dördüncü işten çıkarma oldu. Şu anda Walt Disney şirketin hisselerinin yüzde 73'üne sahip. Eylül ayında Disney'in, derginin editoryal operasyonlarında büyük bir yeniden yapılanmaya giderek altı üst düzey editörü görevden aldığı bildirildi.

Çalışanlar, derginin çeşitli maliyet azaltıcı kararlar almaya başladığını ve hatta fotoğrafçıların aylarca sahada çalışarak derginin geniş kitlelerce tanınan görüntülerini üretmelerini sağlayan fotoğraf sözleşmelerinde kısıtlamaya gittiğini söylediler

Son tenkisat 19 editoryal çalışanı kapsıyor ve bunların hepsine Nisan ayında işten çıkarılacakları bildirilmişti. İşten çıkarılanlar arasında derginin küçük ses departmanı da vardı.

"En havalı işlerden biri"

Nat Geo'dan ayrılan yazarlar Twitter'da ikonik dergideki yolculuklarını anlattılar. Yazar Craif Welch'in "Çok şanslıydım. İnanılmaz gazetecilerle çalıştım ve önemli, küresel hikayeler anlattım. Bu benim için bir onurdu" tweet'i kapanma haberiyle birlikte viral oldu.

Bir başka yazar Nina Strochlic, bunun şimdiye kadar yaptığı en havalı iş olduğunu söyledi. "Destansı bir çalışma oldu, @NatGeo. Meslektaşlarım ve ben, kadrolu yazarların son sınıfı olduğumuz için inanılmaz derecede şanslıydık- kesinlikle sahip olabileceğim en havalı iş ve muhtemelen var olan en havalı işlerden biri" diye tweet attı.

"Bugün @NatGeo ile son günümü kutluyorum- dünyanın en yetenekli editörleri, yazarları, fotoğrafçıları ve hikaye anlatıcılarından bazılarıyla çalıştığım büyüleyici bir iki buçuk yıl oldu. #OverheardNatGeo podcast'i harika bir ekiple" diye tweet attı işten çıkarılan Eli Chen.

National Geographic'in gidişatı, dijital medyanın yıldırım hızı nedeniyle benzer bir düşüşe ya da yeniden yapılanmaya tanık olan ve derginin değer verdiği zanaatkârlık düzeyindeki ürünü üretmek için gereken aylarca süren araştırma ve raporlamayı kısıtlayan diğer birçok yayını yansıtıyor.

Haberde, derginin bundan böyle serbest çalışanlar, konuk yazarlar ve editörler tarafından hazırlanacağı belirtildi. 

12 milyon aboneye ulaştı

National Geographic, 1980'lerdeki en yüksek satışlarında ABD'de 12 milyon aboneye ulaştı.

Dergilerin tutunma mücadelesi verdiği bir dönemde National Geographic, Amerika'nın en çok okunan dergileri arasında yer alıyor. 2022'nin sonunda, bildirildiğine göre 1,8 milyonun altında abonesi vardı.

National Geographic, aralarında Alexander Graham Bell'in de bulunduğu 33 akademisyen, bilim adamı ve maceraperestin oluşturduğu bir vakıf olan Washington'daki National Geographic Society tarafından başlatıldı. 1930'larda bağımsız bir yayın haline geldi.

2015 yılında başlayan bir dizi kurumsal değişiklikle derginin yokuş aşağı yolculuğu başladı. Dernek, 2015 yılında, 725 milyon dolar karşılığında çoğunluk kontrolünü ele geçiren 21st Century Fox ile kâr amacı gütmeyen bir ortaklık kurmayı kabul etti.

Ortaklık, Fox ve Disney arasındaki 71 milyar dolarlık devasa anlaşmanın bir parçası olarak 2019'da Disney bayrağı altına girdi.

Washington Post'a gönderilen bir e-postada National Geographic sözcüsü Chris Albert, "kadro değişiklikleri şirketin aylık bir dergi yayınlamaya devam etme planlarını etkilemeyecek, bunun yerine bize farklı hikayeler anlatmak ve izleyicilerimizle medya platformlarımızda bulundukları yerde buluşmak için daha fazla esneklik sağlayacak" dedi.