Carrefour, Avrupa mağazalarında PepsiCo ürünlerinin satışını durdurdu
Küresel süpermarket zinciri Carrefour, “kabul edilemez fiyat artışı yaptığı” gerekçesiyle PepsiCo ürünlerini Avrupa’daki şubelerinde satmama kararı aldı.
Carrefour, PepsiCo’nun cips, yulaf ve buzlu çay gibi grup ürünlerinin yanı sıra kendi adını taşıyan gazlı içecekler gibi popüler ürünlere yapılan fiyat artışları nedeniyle Fransa, Belçika, İspanya ve İtalya'daki mağazalarında PepsiCo ürünlerinin satışını durduracak.
Fransız market zinciri, Perşembe günü Fransa'daki raflardan PepsiCo ürünlerini çektiğini ve mağazalara "Kabul edilemez fiyat artışları nedeniyle artık bu markayı satmıyoruz" yazan küçük tabelalar eklediğini söyledi.
Fransa'da hayat pahalılığıyla mücadeleyi amaçlayan yeni bir yasaya göre süpermarketler ay sonuna kadar tedarikçilerle fiyatlar konusunda bir anlaşmaya varamazlarsa milyonlarca dolarlık cezalarla karşı karşıya kalacaklar.
Yasak Belçika, İspanya ve İtalya'yı da kapsayacak, ancak 30'dan fazla ülkede 12 bin 225 mağazası bulunan Carrefour, kararın bu ülkelerde ne zaman yürürlüğe gireceğini açıklamadı.
PepsiCo ürünleri Cuma günü Roma ve Barselona'da hala raflardaydı.
Carrefour İtalya'nın basın ofisi, önümüzdeki günlerde İtalya'daki mağazalarında müşteriler için bilgi yayınlanacağını bildirdi.
Türkiye'de CarreforurSA adıyla faaliyet market zincirinin raflarında PepsiCo ürünlerinin satışı sürüyor.
Aylardır görüşüyorlar
PepsiCo’dan yapılan açıklamada, "Carrefour ile aylardır görüşüyoruz ve ürünlerimizin mevcut olmasını sağlamak için iyi niyetle çalışmaya devam edeceğiz" denildi.
Cheetos, Mountain Dew ve Rice-A-Roni'nin arkasındaki şirket, son olarak Temmuz-Eylül döneminde yüzde 11 olmak üzere yedi çeyrektir fiyatlarını çift haneli oranlarda arttırdı.
İnsanlar daha ucuz markalara yöneldikçe yüksek fiyatlar satışları düşürse de kazançları arttı. PepsiCo ayrıca tüketicilerin rahatlık ve porsiyon kontrolü taleplerini karşılamak için paket boyutlarını küçülttüğünü söyledi.
PepsiCo Finans Direktörü Hugh Johnston Ekim ayında yatırımcılara verdiği demeçte, "Şu anda tüketicinin daha seçici olduğunu gördüğümüzü düşünüyorum" dedi.
Purchase (New York) merkezli şirket, fiyat artışlarının hafiflemesi ve büyük ölçüde enflasyonla uyumlu hale gelmesi gerektiğini, COVID-19 salgını sırasında tedarik zincirlerinin kırılmasından ve ardından Rusya'nın Ukrayna'daki savaşının fiyatları yükseltmesinden bu yana dünya çapında önemli ölçüde düştüğünü söyledi.
Ancak Cuma günü açıklanan rakamlara göre, Euro para birimini kullanan 20 Avrupa Birliği ülkesinde tüketici fiyatları Aralık ayında bir önceki yıla göre yüzde 2,9 artarak yedi aylık düşüşün ardından toparlandı.
Gıda ve alkolsüz içecek fiyatları 20 ülkeli Euro bölgesinde Mart ayındaki yüzde 17.5'lik sancılı düşüşten sonra gevşedi ancak Kasım ayında bir önceki yıla göre yüzde 6.9 arttı.
Market zincirlerine para cezası
Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron'un hükümeti, yüksek fiyatlarla mücadele etmek için "acil durum önlemleri" uygulamak üzere Kasım ayında bir yasa çıkararak hane halkı için artan yaşam maliyetine karşı mücadele etti.
Yasa, süpermarketler ve tedarikçileri arasında fiyatların belirlenmesi ve daha fazlası için yapılan yıllık müzakereleri 1 Mart'tan 31 Ocak'a taşıdı. Fiyat belirleme konusunda yeni son tarihe uymayan market şirketleri için para cezaları 5 milyon Avro'ya (5,5 milyon Dolar) çıkarıldı.
Sırada başka marketler olabilir
Market danışmanlık şirketi Strategic Resource Group'un genel müdürü Burt Flickinger III, PepsiCo'nun hedef alındığını düşündüğünü çünkü şirketin fiyatları yükseltme konusunda en agresif şirketlerden biri olduğunu söyledi. Flickinger'e göre sırada başka büyük markalar da olabilir ve diğer Avrupalı perakendeciler de Carrefour'un izinden gidebilir.
Ürünlerin fiyat nedeniyle raflardan çekilmesi nadir görülen bir durum olsa da gerçekleşiyor. Flickinger, Kraft Heinz'ın 2022 yılında İngiliz perakendeci Tesco'ya bazı ürünlerini tedarik etmeyi bir fiyat tartışması nedeniyle bir hafta boyunca durdurduğunu hatırlattı.
Yönetim danışmanlığı şirketi Kearney'in tüketici uygulamasında tarım ve gıda lideri olan Rob Dongoski, iki büyük marka arasındaki hesaplaşmanın müşteri sadakatinin nihai testini temsil ettiğini söyledi ve ekledi: "Mağazanıza mı yoksa markanıza mı sadıksınız?"
Küresel gıda fiyatları
PepsiCo artan fiyatlar için daha yüksek tahıl ve yemeklik yağ maliyetlerine işaret etti. Bu gıda ürünlerinin maliyetleri Rusya'nın Ukrayna'yı işgalinin ardından artmış ancak 2022'deki rekor seviyelerden geçen yıl küresel piyasalarda önemli ölçüde düşmüştü.
BM Gıda ve Tarım Örgütü Cuma günü yaptığı açıklamada, gıda fiyatları endeksinin 2023 yılında bir önceki yıla göre yüzde 13,7 daha düşük olduğunu, ancak şeker ve pirinç fiyatlarının bu süre içinde arttığını söyledi. Bu genel rahatlama hala süpermarketlerdeki aileler tarafından hissedilmiyor.