Küresel boyutta bilgi işlem kesintileri yaşanıyor
Dünyanın dört bir yanında Microsoft'un 365 uygulamalarını kullanan bankalar, havayolları, yayıncılar, sağlık sistemleri ve süpermarketler yaygın kesintiler bildirdi.
Türkiye'nin yanı sıra Avrupa ve ABD’de yüzlerce uçuş ve tren seferi aksadı, iptaller yaşandı. i
Microsoft 365 sosyal medya üzerinden yaptığı açıklamada, “kullanıcıların çeşitli Microsoft 365 uygulama ve hizmetlerine erişimini etkileyen bir sorunu araştırdığını” ve şirketin “etkilenen trafiği sağlıklı altyapıya yeniden yönlendirmek” için çalışırken işlerin düzeldiğini söyledi.
Microsoft, bir hizmet kesintisinin Microsoft 365 kullanıcılarının dünya çapında çeşitli uygulama ve hizmetlere erişimini engellediğini açıkladı.
Şirketin Hizmet Sağlığı Durumu sayfasına göre, Azure arka uç iş yüklerinin bir bölümündeki “bir yapılandırma değişikliği”, “depolama ve bilgi işlem kaynakları arasında kesintiye” neden oluyor ve birkaç Microsoft 365 uygulamasını kullanılamaz hale getiriyor.
Durum sayfası, bulut hizmeti kesintisinin sabaha karşı başladığını ve 'hizmet bozulması' yaşandığını gösteriyor. Microsoft, Microsoft Defender, Intune, OneNote ve SharePoint Online gibi bazı hizmetleri geri yüklemiş gibi görünüyor; ancak PowerBI, Fabric, Teams, Purview ve Viva Engage gibi araçlar da da sorunlar yaşandı.
Microsoft sorunu kabul etmekte gecikmedi ve “bu olayı en yüksek öncelik ve aciliyetle ele almaya kararlı olduklarını, bir yandan da bozulmuş durumda olan diğer Microsoft 365 uygulamaları için devam eden etkiyi ele almaya devam ettiklerini” söyledi.
Bu arada Redmond merkezli teknoloji devi, “etkiyi hafifletmek için etkilenen trafiği alternatif sisteme yönlendireceklerini” de bildirdi. Bazı hizmetler hala kapalı olsa da, Microsoft şu anda hizmet kullanılabilirliğinde olumlu bir eğilim gördüklerini açıkladı.
Uçuşlar iptal edildi
Microsoft kaynaklı geniş çaplı kesinti yüzünden dünyanın birçok yerinde uçuşlar iptal edildi, medya ve bankacılık sektörlerinde aksamalar yaşandı.
Bankalar, medya kuruluşlarını ve havayolu şirketlerini vuran kesintiler, havaalanlarında check-in işlemlerini aksatırken, uçuşların iptaline neden oldu.
Kesintiler hakkında küresel çapta sorunlar bildirildi, İngiltere'de Sky News yayından düştü.
THY de etkilendi
Türk Havayolları (THY) da bilgi sistemlerinde meydana gelen teknik aksaklık nedeniyle biletleme, check-in ve rezervasyon işlemlerinde sorunlar olduğunu bildirdi.
THY Basın Müşaviri Yahya Üstün, sosyal medya hesabında yaptığı paylaşımda, “Değerli yolcularımız, bilgi sistemlerinde yaşanan sorunlar nedeniyle biletleme ve rezervasyon işlemlerinde aksamalar yaşanmaktadır. Sorunun giderilmesi ve yolcularımızın mağdur olmaması adına gerekli çalışmalar yapılmaktadır. Söz konusu aksaklık için özür dileriz. En kısa sürede sizlere bilgi vereceğiz” diye yazdı.
Üstün, daha sonra yaptığı paylaşımda "Dünyada farklı sektörlerden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı problemin çözümü doğrultusunda operasyon yoğunluğumuzu düşürmek için çalışmalar yapmaktayız. Uçuşlarda aksama yaşanmaması adına bazı seferler iptal edilecek olup, uçuşlarımız en kısa sürede kademeli olarak normal seyrine dönecektir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz değerli misafirlerimizden özür dileriz" dedi.
TK-Help Desk’ten yapılan sosyal medya paylaşımında ise “Değerli yolcularımız, Bilgi sistemlerinde global çapta meydana gelen teknik aksaklık nedeniyle biletleme, check-in ve rezervasyon işlemlerinde sorunlar yaşanmaktadır. Ekiplerimiz sorunun en kısa sürede giderilmesi için çalışmaktadır” denildi.
Avrupa’da şikayetler
Avrupa'da Ryanair'in uygulama ve web sitesinde kullanıcılar, sabah saatlerinden itibaren check-in yapamamaktan şikâyet ederken, kesinti takip sitesi Downdetector.com'da raporların arttığı gözlendi.
Ryanair Havayolu'ndan X platformunda yapılan açıklamada, "küresel üçüncü taraf bilgi teknolojileri kesintisi" nedeniyle "aksama yaşandığı" doğrulandı.
Almanya'nın başkenti Berlin'deki Brandenburg Havaalanı dahil olmak üzere çok sayıda Avrupa havaalanı etkileyen kesinti nedeniyle müşterilere check-in işlemlerinde gecikmelerle karşılaşabilecekleri uyarısı yapıldı.
İngiltere'deki Edinburgh Havaalanı'nda ise bir bilgisayar hatası kalkış panolarının donmasına neden oldu.
Sorunun nedeni bir güncelleme
Küresel “bilgi teknelojisi” (BT) arızasının spesifik nedeni, siber güvenlik firması CrowdStrike tarafından Windows cihazlarına uygulanan bir güncelleme ile ilgili olduğu açıklandı.
2011'de kurulan CrowdStrike, kuruluşları siber tehditlere karşı koruyan bir siber güvenlik şirketi. Şirketlere yerel kurulumlar yerine internet üzerinden güvenlik sunan bulut tabanlı bir sistem kullanıyor.
Şirketlere güvenlik tehditleri hakkında gerçek zamanlı bilgiler sağlıyor ve genellikle bir şeyler yanlış göründüğünde alarm veriyor. Bu, şirketlerin herhangi bir potansiyel siber saldırıya hızlı bir şekilde yanıt vermelerini sağlıyor.
CrowdStrike'ın uç nokta tespit ve müdahale sistemi (EDR) bankalar, uçak şirketleri ve yayıncılar da dahil olmak üzere dünya çapındaki şirketler tarafından kullanılıyor ve bu da arızanın neden bu kadar yaygın bir kaosa neden olduğunu açıklıyor.
Küresel sorun neden kaynaklandı?
Dünya çapında hissedilen kitlesel BT kesintisine CrowdStrike tarafından uygulanan bir güncelleme yol açtı. 'Hatalı' yazılım güncellemesi daha sonra Windows hizmetlerinin çökmesine neden oldu.
CrowdStrike başkanı George Kurtz, sorunun “Windows ana bilgisayarları için tek bir içerik güncellemesinde bulunan bir kusurdan” kaynaklandığını belirterek, şunları söyledi:
"Bu bir güvenlik olayı ya da siber saldırı değildir. Sorun tespit edilmiş, izole edilmiş ve bir düzeltme yapılmıştır. Müşterilerimizi en son güncellemeler için destek portalına yönlendiriyoruz ve web sitemizde eksiksiz ve sürekli güncellemeler sunmaya devam edeceğiz.
Ayrıca kuruluşların CrowdStrike temsilcileriyle resmi kanallar aracılığıyla iletişim kurduklarından emin olmalarını tavsiye ediyoruz. Ekibimiz CrowdStrike müşterilerinin güvenliğini ve istikrarını sağlamak için tamamen seferber olmuş durumda.”
Kurtz, sorunun Mac ya da Linux yazılımlarını etkilemediğini, ancak teknoloji uzmanlarının bunun tarihteki en büyük küresel BT kesintisi olabileceğine inandığını söyledi.
Uçaklar, trenler ve bankalardan yayıncılara, süpermarketlere ve hastane sistemlerine kadar her şey etkilendi.
Tabii ki Windows bilgisayarı olan kişiler de sorunlarla karşılaşacak ve milyonlarca kişi 'Ölümün Mavi Ekranı' olarak adlandırılan durumla karşı karşıya kalacak. Bu durum Windows işletim sisteminin çökmesi ve kullanıcıların bilgisayarlarını kullanamaz hale gelmesiyle ortaya çıkıyor.
Microsoft: "Siber saldırı kaynaklı değil"
Microsoft'dan yapılan açıklamada şu bilgilere yer verildi:
“Üçüncü parti bir yazılım platformunun güncellemesinden kaynaklanan sorun, Windows işletim sistemi kullanan cihazları etkilemiştir. Söz konusu üçüncü parti yazılım platformu sorunun en hızlı şekilde çözülmesi için çalışmalarını sürdürürken, bizim de Microsoft olarak müşterilerimize ve iş ortaklarımıza gerekli desteği verdiğimizi belirtmek isteriz. USOM (Ulusal Siber Olaylara Müdahale Merkezi) tarafından yapılan açıklama, yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığını göstermektedir.”