Milli savaş uçağı KAAN bugün ilk uçuşunu yaptı ve 13 dakika havada kalarak 8000 feet irtifada 230 knot hıza ulaştı. (Görsel: TUSAŞ)

KAAN ilk uçuşunu yaptı

Milli savaş uçağı 'KAAN' bugün ilk uçuşunu bugün yaptı ve 13 dakika havada kaldı 

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda "Bugün gurur günümüz. KAAN’ımız 13 dakika havada kalarak 8000 feet irtifada 230 knot hıza ulaştı" dedi. 

Savunma Sanayii Başkanı (SSB) Haluk Görgün ise "KAAN, gök vatanı ile buluştu" dedi ve ekledi: "Sadece 5. nesil bir savaş uçağını değil, dünyada sayılı ülkenin sahip olduğu teknolojileri de KAAN üzerinden ülkemize kazandıracağız."

TUSAŞ'ın internet sitesinde yer alan bilgilere göre, Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinden 2030’lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek, yurt içi imkân ve kabiliyetler ile tasarlanan ve geliştirilen bir savaş uçağının üretilmesi ve bu uçağı tasarlayıp geliştirebilecek insan gücü ve altyapının oluşturulması amacıyla başlatılan KAAN Geliştirilmesi Projesi’nde TUSAŞ ana yüklenici konumunda.

Projede yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dâhili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu gibi teknoloji alanlarındaki kazanılacak kabiliyetlerle Türkiye 5’inci nesil bir savaş uçağı üretebilecek altyapı ve teknolojiye sahip sınırlı sayıdaki ülkeler arasında yerini alması planlanıyor. 

KAAN'ın Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığının envanterinde bulunan diğer savaş uçakları, İnsansız Hava Araçları (İHA) ve Havadan İhbar ve Kontrol (HİK) gibi platformlar ve tedarik edilmesi planlanan diğer unsurlarla ortak çalışabilir şekilde görev yapması ve üretilecek uçakların 2070’lere kadar Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer alması öngörülüyor. 

KAAN'ın üretim süreci

KAAN Geliştirilmesi Projesi Sözleşmesi, SSB ile 5 Ağustos 2016 tarihinde imzalandı. Ana yüklenici TUSAŞ olmak üzere, proje kapsamında görev alan tüm paydaşlar ile birlikte çalışmalar sürüyor. İmzalanan mevcut sözleşme, geliştirme ve üretim sürecinin bir parçası olan ön tasarım aşamasını da kapsıyor.  Söz konusu dönem içinde hava aracının tasarlanması, mühendislik, teknoloji, test altyapılarının ve sertifikasyon süreçlerinin geliştirilmesi, muharip uçak tasarım ve geliştirilmesine yönelik kabiliyet kazanılması amaçlanıyor. 

TUSAŞ ile İngiltere merkezli BAE Systems arasındaki işbirliği sözleşmesi 25 Ağustos 2017 tarihinde imzalandı. 

KAAN’da Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın harekât isterlerini karşılayabilmek amacıyla belirlenen çift motorlu KAAN konfigürasyonunda kullanılması hedeflenen özgün Motor Geliştirme Projesi yürütülüyor. Özgün Motor Geliştirme Projesi tamamlanıncaya kadar KAAN’da hazır motor kullanılarak hava aracı geliştirme faaliyetleri sürdürülecek.

5’inci nesil çok rollü savaş uçağı olan KAAN, hem hava-hava hem de hava-yer muharebelerinin gereksinimleri için üstün kabiliyetler sağlayacak. Türk Havacılık Uzay Sanayii’nin, yüksek hayatta kalma kabiliyetine haiz, güçlü ve atik platformu KAAN; sahip olduğu akıllı ve güçlü savaş kabiliyetleri ile tam bir savaşçıdır.

KAAN Geliştirilmesi Projesi’nde en önemli adımlardan bir tanesi olan aerodinamik geometrinin belirlenmesi ve en iyileştirilmesi için test faaliyetleri ile en gelişmiş mühendislik araç ve yöntemleri kullanılıyor.

KAAN'ın tasarım sürecinde pilotun içinde bulunduğu fiziksel, bilişsel ve çevresel faktörler göz önünde bulundurularak pilot durumsal farkındalığını artıracak bir kokpit ortamı geliştirildi.

KAAN, hava hakimiyetini yeni silahlarla arttırılmış havadan havaya muharebe menzili, yüksek/süpersonik hızda dahili silah yuvalarından hassas ve tam vuruş, yapay zekâ ve nöral ağ desteğiyle arttırılmış muharebe gücü ile sağlıyor. 

 Kanat açıklığı 14 metre, uzunluğu 21 metre olan KAAN'ın yüksekliği de 6 metre. KAAN'ın azami hızı ise 1,8 Mach (40.000 ft) olarak belirtiliyor. (Mach, uçuş halindeki bir hava aracının uçuş hızının ortamdaki ses hızına oranını ifad ediyor.)