KONULAR
DSÖ'den “Yol güvenliği'' küresel eylem planı
Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), 2030 yılına kadar karayollarındaki ölüm ve yaralanmaların en az yüzde 50'sinin önlenmesi hedefiyle, ''2021-2030 Karayolu Güvenliği Eylem On Yılı''nı Cenevre'de başlattı.
DSÖ ve BM bölgesel komisyonları, diğer ortaklarla işbirliği içinde BM Karayolu Güvenliği İşbirliği, bugün yayımlanan On Yıllık Eylem için Küresel Plan geliştirdi.
Küresel olarak, her gün yollarda 3 bin 500'den fazla insan ölüyor. Bu her yıl yaklaşık 1,3 milyon önlenebilir ölüm ve tahmini 50 milyon yaralanma anlamına geliyor Bu da önümüzdeki on yılda, özellikle düşük ve orta gelirli ülkelerde tahmini 13 milyon ölüme ve 500 milyon yaralanmaya neden olacağı anlamına geliyor.
Bu kabul edilemez sayılar, hem mutlak hem de göreceli. Karayolu trafik kazaları, bu ölümlerin ve yaralanmaların her biri önlenebilir olmasına rağmen, küresel boyutta önemli bir ölüm nedeni olmaya devam ediyor.
''Bu acıların çoğu önlenebilir''
DSÖ Genel Direktörü Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, “Karayolu trafik kazalarının yol açtığı can ve mal kayıpları, sakatlıklar, keder ve acılar ve finansal maliyetler, aileler, topluluklar, toplumlar ve sağlık sistemleri üzerinde katlanılmaz bir bedele neden oluyor” dedi. Genel Direktör, “Yolları ve araçları daha güvenli hale getirerek ve güvenli yürümeyi, bisiklete binmeyi ve toplu taşımayı daha fazla kullanmayı teşvik ederek bu acıların çoğu önlenebilir. Karayolu Güvenliği için On Yıllık Eylem Küresel Planı, tüm ülkelerin ve toplulukların hayat kurtarmak için atabileceği pratik, kanıta dayalı adımları ortaya koyuyor” diye konuştu.
Sorunun önemini ve harekete geçme gereğini kabul eden dünyanın dört bir yanından hükümetler, BM Genel Kurulu 74/299 Kararı gereği- 2021-2030 Karayolu Güvenliği Eylem On Yılı'nı, karayolu trafik ölümlerini ve yaralanmalarını azaltmaya yönelik açık hedefleri oybirliğiyle ilan ettiler. Bu süre zarfında en az yüzde 50 oranında azalma hedeflenmekte.
''Sokakları daha güvenli hale getirmek''
Bloomberg LP ve Bloomberg Hayırseverler'in kurucusu ve DSÖ Küresel Elçisi Michael R. Bloomberg, "Hayatları kurtarmanın ve iyileştirmenin en iyi yollarından biri sokaklarımızı daha güvenli hale getirmektir - ancak bu çalışma genellikle hak ettiği ilgiyi görmüyor" dedi. Bay Bloomberg, şöyle devam etti:
“Bloomberg Philanthropies, bulaşıcı olmayan hastalıklar ve yaralanmalar için yasaları güçlendirerek, yaptırımları artırarak, sokakları yeniden tasarlayarak ve verileri kullanarak 2007'den beri yol güvenliğini artırmak için çalışıyor. DSÖ'nün karayolu güvenliği konusundaki iddialı küresel planının, hayat kurtarmak için kullandığımız stratejilerin birçoğunu içerdiğini ve dünya çapındaki hükümetleri karayolu güvenliğini olması gereken en yüksek öncelik haline getirmeye teşvik edeceğini söylemekten memnuniyet duyuyorum.”
Bu küresel plan, bu hedefe ulaşmak için gereken eylemleri açıklıyor. Bu, yürümeyi, bisiklete binmeyi ve toplu taşımayı güvenli hale getirmek için hızlandırılmış eylemi içeriyor. Çünkü bunlar aynı zamanda daha sağlıklı ve daha yeşil ulaşım türleridir; güvenli yollar, araçlar ve davranışlar sağlamak ve zamanında ve etkili acil bakımı garanti etmek anlamına geliyor. Hükümetler ve ortaklar da dâhil olmak üzere ülkelere, son on yıllık eylemden edinilen araçları ve bilgileri kullanarak rotayı değiştirmek için cesur ve kararlı davranmaları için ilham vermek amaçlanıyor.
50 milyondan fazla ölüm
DSÖ Sağlığın Sosyal Belirleyicileri Departmanı Direktörü Dr. Etienne Krug, “Otomobilin icadından bu yana dünya yollarında 50 milyondan fazla insan öldü. Bu Birinci Dünya Savaşı'ndaki veya en kötü salgın hastalıklardaki ölüm sayısından daha fazla" diyor ve ekliyor: “İşe yaradığını bildiğimiz şeyleri harekete geçirmenin ve çok daha güvenli ve sağlıklı bir ulaşım şekline geçmenin zamanı geldi. Bu yeni plan ülkeleri daha sürdürülebilir bir yola götürecektir.”
Küresel plan, kanıtlanmış ve etkili müdahalelerden alınan önerilen eylemlerin yanı sıra karayolu travmasını önlemeye yönelik en iyi uygulamaları özetliyor. Yerel koşullara, mevcut kaynaklara ve kapasiteye göre hazırlanmış ulusal ve yerel planları bilgilendirmek ve onlara ilham vermek için bir plan olarak kullanılması gerekiyor. Küresel plan yalnızca üst düzey politika yapıcıları değil, aynı zamanda sivil toplum, akademi, özel sektör ve toplum ve gençlik liderleri gibi yol güvenliğini etkileyebilecek diğer paydaşları da hedefliyor.