Uzayın kıyısında 'kişi başı 500 bin dolara' akşam yemeği
Artık 495 bin dolardan başlayan fiyatlarla dünya atmosferinin kıyısında bir masa rezervasyonu yapmak mümkün. Doğal olarak önce bu imkana sahip "mutlu azınlık" arasında yer almanız gerekiyor.
Uzay meraklıları artık altı saatlik bir "uzayın sınırına yolculukta" deniz seviyesinden yaklaşık 30 kilometre (100.000 feet) yükseklikte Dünya'nın eğriliği üzerinde güneşin doğuşunu izlerken kaliteli yemeklerin tadını çıkarabilecekler.
Merkezi New York'ta bulunan ve uzayla ilgili deneyimler sunan bir keşif şirketi olan SpaceVIP'in Newsweek'e yaptığı açıklamaya göre "ilk stratosferik yemek deneyimi" olan bu eşsiz deneyimin fiyatı bilet başına 495.000 dolardan başlıyor.
Yeni deneyim, dünyanın ilk karbon-nötr uzay uçuşu deneyimi şirketi olan Space Perspectives'in SpaceVIP küratörlüğünde gerçekleştireceği bir dizi yolculuğun ilki olacak.
Altı konuk, iki Michelin yıldızlı Kopenhag restoranı Alchemist'in kurucusu Danimarkalı şef Rasmus Munk'a, "dünyanın tek karbon-nötr uzay gemisi" olan Spaceship Neptune'de, ticari bir uçakla uçabileceğinizden üç kat daha yüksekte, "Dünya atmosferinin yüzde 99'unun üzerinde" servis edilen çok çeşitli bir akşam yemeği için katılabilecek.
SpaceVIP'in kurucusu Roman Chiporukha şunları söylüyor: "Bu gezinin amacı, insan bilincini yükseltmek ve evrensel uzay okuryazarlığını yaygınlaştırmak için uzay yolculuğunun dönüştürücü gücünden yararlanmaktır. Bu nedenle tüm gelir, bilim ve teknolojide cinsiyet eşitliğini desteklemek amacıyla Uzay Ödülü Vakfı'na aktarılacaktır."
Aşağıdaki açlıktan ölenleri unutun
Bazıları "bu dünyanın dışında" ve "heyecan verici" yeni keşif gezisi karşısında şaşkına dönerken, bu abartılı teklif Instagram'da 'mariesdevrio' adlı kullanıcıdan gelen tepkilerle de karşılaştı: "Dürüst olmak gerekirse bu gezegenin hala milyarderlere ya da onların zevk gezilerine gücü yeter mi emin değilim. Ama evet, orada iyi eğlenceler."
Yorum yazan 'craftbeer_chica' adındaki kullanıcı ise "Bu aptallığın da ötesinde çünkü burada açlıktan ölen insanlar var" diye yazıyor. Bu da bir başka gerçek, ancak seyahati hazırlayanlar da başka açıdan değerlendiriyor.
"Dün de sorunlar vardı, bugün de var"
Chiporukha, mevcut ekonomik iklim ve diğer küresel krizler nedeniyle lüks yemek deneyiminin alabileceği olası tepkiler konusunda şunları söylüyor:
"Bu tam da bizim yapmak istediğimiz bir konuşma. Dünya üzerinde 600 yıl önce kaşifler keşif ruhuyla okyanusu geçerken sorunlar vardı. Bugün de sorunlar var. Ancak dünyayı değiştiren ilerlemelerin önünü açanlar, öteye gitmeye cesaret edenler oldu.
Bir an için uzaklaşırsak, kanıksadığımız teknolojik yeniliklerin çoğunun aslında uzay geliştirme ekosisteminden geldiğini ve uzayın neden önemli olduğu konusunda kamuoyunda hala çok az bilgi olduğunu fark ederiz."
Son 20 yılda geliştirilen en başarılı uygulamaların uzay için yaratılan teknolojilere dayandığını anlatan SpaceVIP kurucusu, Google Maps, Waze, Uber ve Facebook'un GPS kullandığını, Zoom ve WhatsApp aramalarının ise uydular tarafından etkinleştirildiğini belirtti.
Roman Chiporukha, "Liste çok geniş" diyor ve ekliyor: "Bence insanlar uzay araştırmalarının özel sektöre yönelik eleştirilerinde bu büyük katkıların farkında değiller. Bugün kanıksadığımız bu teknolojik yeniliklerin çoğu aslında onlarca yıl önce yaratıldıysa, yatırım yapmaya ve keşfetmeye devam edersek neler ortaya çıkacağını hayal edin."
Chiporukha, uzayda organik madde yetiştiren şirketler olduğunu ve "uzayda minimum suyla nasıl bitki yetiştireceğimizi bulduğumuzda" bu çözümlerin Dünya'da, Güney Afrika veya Kaliforniya gibi benzeri görülmemiş kuraklıklar yaşayan yerlerde uygulanabileceğini söylüyor.
SpaceVIP kurucusu, "Amacımız farkındalığı arttırmak ve insanları bir araya getirmek, böylece dayanışma içinde hepimize fayda sağlayacak çözümler üretebiliriz" dedi.
Erişebilir hale getirmek
Chiporukha, bu deneyimleri daha uygun fiyatlı ve geniş kitleler için erişilebilir hale getirmeye gelince, "ancak bu uçuşları başlatarak onları daha fazla insan için erişilebilir hale getirebileceğiz" diyor. 1920'lerde transatlantik uçuş için bir biletin "yasaklayıcı derecede pahalı ve sadece seçkinler için erişilebilir" olduğu örneğini veriyor.
Ancak teknolojideki ilerlemeler ve havayolu endüstrisinin büyümesiyle birlikte uçak yolculuğu zaman içinde daha uygun fiyatlı hale geldi. "Bu özel uzay yolculuğunun sadece başlangıcı, bu yüzden kesinlikle aynı yönde ilerlediğini görüyoruz."
Dünya'ya "tepeden" bakmak
Florida'daki Kennedy Uzay Merkezi'nden havalanan son sefer "tamamen yeniden tasarlanmış bir uzay uçuşu deneyimi" sunmayı amaçlıyor.
Uzay gemisi Neptün, havadan daha hafif bir gaz olan hidrojenle dolu bir "uzay balonu" tarafından yukarı çekiliyor ve bu da atmosferde yukarı doğru süzülmesini sağlıyor.
Şirkete göre bu uzay balonu, sekiz kişilik Uzay Gemisi Neptün kapsülünün ağırlığını taşıyabilmek için tamamen şişirildiğinde içine bir futbol stadyumunun tamamını (650 feet/200 metre boyunda) sığdırabilecek kadar büyük.
SpaceVIP'e göre konuklar sabah 4'ten sabah 6'ya kadar deniz seviyesinden 100.000 feet yükseğe çıkarak "Dünya'nın eğriliği üzerinde güneşin doğuşunu" yakalayacak, Dünya'nın 20 mil üzerinde tam iki saat geçirdikten sonra sabah 8'den sabah 10'a kadar yavaş bir iniş yapacaklar.
Konukların uzay gemisine binmek için özel bir eğitim almaları gerekmiyor, ancak Fransız moda evi Ogier tarafından giydirilecekler ve bu görev için özel olarak geliştirilen gelişmiş kumaş teknolojisi ile tasarlanmış "ısmarlama kıyafetler" sağlayacaklar.
Chiporukha, SpaceVIP'in henüz geliştirme aşamasında olan kıyafetleri tasarlaması için Ogier'i "işlevsel kıyafet tasarımına teknolojik açıdan yenilikçi yaklaşımları" nedeniyle seçtiğini söyledi. Ayrıca Munk'ın bu proje için "yarattığı yemek deneyimlerine sosyal etki merceğinden yaklaştığı" için seçildiğini belirtti.
Şirket, şefin uzay gemisinde sunacağı yemeklerin, uzay araştırmalarının insanlık tarihinin son 60 yılında oynadığı rolün yanı sıra toplum üzerindeki etkisinden esinlenen yemekler içereceğini ve sonuçta "lokantayı Dünya ve üzerinde yaşayanlarla olan ilişkimizi yeniden gözden geçirmeye zorlayacağını" söyledi.
En son stratosferik yemek deneyimi için rezervasyonlar şu anda 2025 sonu ve 2026 başında yer bulmak mümkün. Elbette bazıları için bu rüyada bile mümkün görünmüyor.