2022'de gazete ve dergi sayısı yüzde 9,2, yıllık tirajlar ise yüzde 8,3 azaldı. Satılan kitap bandrolü sayısı da yüzde 13,3 düşüş gösterdi. (Foto: Depo Photos)

KONULAR

Gazete, dergi ve kitap sayısı azaldı

2022 yılında gazete ve dergi sayısı bir önceki yıla göre yüzde 9,2, gazete ve dergilerin yıllık tirajı ise yüzde 8,3 azaldı.

Satılan kitap bandrolü sayısı ise 2021 yılına göre yüzde 13,3 düşüş gösterdi. 

Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) 2022 yılına ilişkin yazılı medya ve uluslararası standart kitap numarası istatistikleri yayımlandı. 

Buna göre, gazete ve dergi sayısı, 2021 yılına göre yüzde 9,2 azalarak 4 bin 048 oldu. Bu yayınların yüzde 53,9'unu dergiler oluşturdu.

Tirajlar azaldı

Gazete ve dergilerin tirajı, 2021 yılına göre yüzde 8,3 azaldı. 

Türkiye'de 2022 yılında yayımlanan gazete ve dergilerin yıllık toplam tirajı 848 milyon 365 bin 241 olup tirajın yüzde 95,4'ünü gazeteler oluşturdu.

Gazete ve dergilerin yayın aralığı

Gazetelerin yüzde 28,1'i haftada iki-altı gün arası, yüzde 25,8'i haftalık, yüzde 19,7'si aylık olarak yayımlandı. 

Gazetelerin yıllık tirajının yüzde 88,2'sini günlük, yüzde 7,9'unu haftada iki-altı gün arası, yüzde 2,6'sını haftalık olarak yayımlanan gazeteler oluşturdu. 

Dergilerin ise yüzde 21,3'ü üç aylık, yüzde 20,9'u aylık, yüzde 17,2'si altı aylık olarak yayımlandı. 

Dergilerin ise yıllık tirajının yüzde 64,8'ini aylık, yüzde 12,1'ini üç aylık, yüzde 10,3'ünü iki aylık, yüzde 4,8'ini haftalık yayımlanan dergiler oluşturdu.

Dergilerin yüzde 17,6'sı sektörel 

Yayınlanan dergilerin yüzde 17,6'sı sektörel/mesleki, yüzde 14,0'ı akademik, yüzde 8,6'sı edebiyat/tarih içerikli yayın yaparken gazetelerin yüzde 90,8'i siyasi/haber/güncel, yüzde 2,1'i yerel yönetim, yüzde 1,6'sı sektörel/mesleki içerikli yayımlandı.

Resmi ilan ve reklam 

Basın İlan Kurumunun idari kayıtlarına göre 2022 yılında ilan sahiplerinin mevzuat hükümleri doğrultusunda gazetelerde yayınlattığı icra, ihale, tebligat ve personel alımı gibi resmi ilanları ile bu kurumların gazete ve dergilerde yayınlattığı resmi reklamlarının toplam bedeli önceki yıla göre yüzde 56,1 artarak 956 milyon 63 bin 833 TL oldu.

69 bin 211 kitap yayımlandı

Yayımlanan materyallerin sayısı, 2021 yılına göre yüzde 4,1 azalarak 83 bin 653 oldu. 

Yayıncılar tarafından 2022 yılında; 69 bin 211 kitap, 377 elektronik kitap (DVD, VCD, CD), 13 bin 246 web tabanlı elektronik kitap, 559 konuşan kitap (çevrimiçi, kaset, CD, DVD) ve 260 diğer olmak üzere toplam 83 bin 653 materyal için ISBN alındı. 

Satılan kitap bandrolü sayısı 2021 yılına göre yüzde 13,3 azalarak 380 milyon 296 bin 402 adet oldu.

Yayınların yüzde 24,2'si eğitim konusunda 

Yayınlar konularına göre incelendiğinde 2022 yılında yayımlanan materyallerin yüzde 24,2'si eğitim, yüzde 19,9'u yetişkin kurgu edebiyat, yüzde 20,7'si akademik, yüzde 15,7'si yetişkin kültür, yüzde 14,0'ı çocuk ve ilk gençlik, yüzde 5,4'ü ise inanç konulu yayınlardı.