Titanik enkazına giden denizaltıdaki beş kişinin 'feci' patlamayla öldüğü açıklandı. (Foto: OceanGate)

Titan'daki beş yolcunun öldüğü açıklandı

Titanik’in enkazına keşif gezisini düzenleyen OceanGate firması Atlantik Okyanusunda aranan denizaltıdaki beş yolcunun öldüğünü duyurdu. 

Duyuru, ABD Sahil Güvenliği tarafından da doğrulandı.

Şirketten yapılan açıklamada, "Şu anda patronumuz Stockton Rush, Şahzade Davud ve oğlu Süleyman Davud, Hamish Harding ve Paul-Henri Nargeolet'in ne yazık ki öldüğünü düşünüyoruz” denildi.

ABD Sahil Güvenliği, kayıp denizaltının Titanik'in enkazı yakınlarında patladığını ve gemideki beş kişinin tamamının öldüğünü açıkladı.

Sahil Güvenlik yetkilileri, düzenledikleri basın toplantısında, birkaç gündür kayıp olan Titan'ın yolcularının ailelerine haber verdiklerini söyledi. 

Feci patlama

ABD Birinci Sahil Güvenlik Bölgesi'nden Tuğamiral John Mauger, gemiyi arama çalışmaları sırasında bulunan enkazın "geminin feci bir şekilde patlamasıyla uyumlu olduğunu" söyledi.

Amiral Mauger, "Bu son derece karmaşık arama operasyonuna verilen destek büyük bir takdirle karşılanmıştır. Yolcuların dostlarına ve sevdiklerine en içten taziyelerimizi sunuyoruz" dedi.

OceanGate Expeditions tarafından yapılan açıklamada, aralarında şirketin Üst Yöneticisi Stockton Rush'ın da bulunduğu gemideki beş kişinin tamamının öldüğüne inanıldığı belirtildi.

Açıklamada, Stockton Rush, Şahzade Davud ve oğlu Süleyman Davud, Hamish Harding ve Paul-Henri Nargeolet'nin "ne yazık ki kaybedildiği" duyuruldu.

Titan'ın 96 saatlik oksijen rezervinin bugün erken saatlerde tükendiği düşünülüyor.

Titanik ve çevresini izliyordu

OceanGate, 2021'den bu yana yıllık yolculuklarla Titanik'in çürümesini ve çevresindeki su altı ekosistemini izliyordu.

Titan'ın pazar sabahı Kuzey Atlantik’te dalışa geçtiğinde yaklaşık dört günlük solunabilir hava kaynağına sahip olduğu tahmin ediliyordu. Denizaltının kaybolmasından bu yana yolcuların hayatta kalıp kalmadıkları bilinmiyor.

ABD Sahil Güvenliği, bugün bir Kanada gemisi tarafından okyanusa indirilen bir denizaltı robotunun deniz tabanına ulaştığını bildirdi. Bir Fransız araştırma enstitüsü de kameraları, ışıkları ve kolları olan bir derin dalış robotunun da operasyona katıldığını duyurdu.

Yetkililer, yaklaşık 20 bin kilometrekarelik bir alanda ve yaklaşın 4 kilometre derinliğinde sularda yapılan arama çalışmalarını daraltmak için su altı seslerinin yardımcı olabileceğini umuyorlardı. 

Sahil Güvenlik yetkilileri, salı ve çarşamba günleri arama bölgesinde su altı sesleri tespit edildiğini bildirmişti.

Titan'ın pazar günü öğleden sonra Newfoundland'ın yaklaşık 700 kilometre güneyinde, Titanik’in battığı yere doğru dalarken bağlantının kesildiği bildirilmişti.

Yaklaşık 96 saat yetecek oksijen rezerviyle dalışa geçen ve yolculuk süresinin 2,5 saat olarak öngörüldüğü Titan'ın, "Polar Prince" adlı yüzeydeki gemiyle iletişimi, dalıştan 1 saat 45 dakika sonra kesilmişti. 

Denizaltı, Küresel Konumlama Sisteminin (GPS) çalışmadığı su altında, yüzeydeki gemiden gelen mesajlarla yönlendiriliyordu.

Uzmanlar, yaklaşık 6,5 metre uzunluğunda ve yaklaşık 3 metre yüksekliğinde olan Titan’ı bulmanın zorluğuna dikkat çekiyordu.

ABD Sahil Güvenlik Teşkilatından yapılan açıklamada, bir Kanada askeri arama uçağının, suyun altından denizaltıya ait olabileceğini düşündükleri birtakım sesler tespit ettiği ve bu seslerin 30 dakika aralıklarla duyulduğu ifade edilmişti. Ancak bu seslerin, denizaltıya ait olup olmadığı kesinleşmemişti.

Her dalış sekiz saat sürüyor

OceanGate Expeditions, Atlantik'in dibinde yüzeyin 3.800 metre altında bulunan ünlü batığı görmek için sekiz günlük seferinde yer almak isteyen misafirlerinden 250.000 dolar talep ediyor.

Bölge Newfoundland kıyılarının yaklaşık 600 km (370 mil) açığında olup, baş ve kıç kısımları yaklaşık 800 m (2,600 ft) ayrılmış şekilde iki parça halinde yer almaktadır. Parçalanmış gemiyi büyük bir enkaz alanı çevrelemektedir.

İniş ve çıkış da dahil olmak üzere enkaza tam bir dalışın sekiz saat sürdüğü bildiriliyor.

OceanGate'e göre her sefer sekiz gün sürüyor ve her dalış, enkazın çürümesini incelemek de dahil olmak üzere bilimsel bir amaç içeriyor.

Şirketin web sitesine göre açılış dalışı 2021 yılında gerçekleşti.

Titan denizaltısı

Titan, 4.000 metre derinliğe inmek üzere inşa edilmiş beş kişilik bir denizaltı ve üç deniz mili hızla hareket ediyor.

Dalgıçları Titanik'in enkazına götürmenin yanı sıra saha araştırması ve incelemesi, araştırma ve veri toplama, film ve medya prodüksiyonu ve donanım ve yazılımın derin deniz testleri için kullanılıyor.

Şirkete göre, Titan, "son teknoloji ürünü aydınlatma ve sonar navigasyon sistemlerinin yanı sıra dahili ve harici olarak monte edilmiş 4K video ve fotoğraf ekipmanlarıyla donatıldı."

OceanGate'in web sitesine göre, beş kişilik denizaltı, geminin gövdesini gerçek zamanlı olarak izlemek için bir sisteme sahip.

Yapının bütünlüğünü değerlendirmek için dalış sırasında değişen basıncın denizaltı üzerindeki etkilerini analiz eden sensörler bulunuyor.  Şirket, "Bu yerleşik sağlık analizi izleme sistemi, pilota inişi durdurmak ve güvenli bir şekilde yüzeye dönmek için yeterli zaman tanıyarak erken uyarı tespiti sağlıyor" diyor.

Gemiye binen David Pogue, denizaltıyı "herhangi bir düzenleyici kurum tarafından onaylanmamış veya sertifikalandırılmamış ve fiziksel yaralanma, sakatlık, duygusal travma veya ölümle sonuçlanabilecek" "deneysel" bir araç olarak tanımlayan bir feragatname okuduğunu bildirdi.

OceanGate CEO'su Stockton Rush daha sonra kendisine denizaltıyı gezdirdi ve burada geminin sadece bir düğmesi olduğunu ve bir video oyunu kumandası kullanılarak çalıştırıldığını açıkladı.

Titanik batığı

Titanik, Atlantik'in dibinde yüzeyin 3,800 metre altında ve Kanada'nın Newfoundland kıyılarının yaklaşık 600 km açığında bulunuyor.

Zamanının en büyük gemisi olan yolcu gemisi, 1912 yılında Southampton'dan New York'a yaptığı ilk seferinde bir buzdağına çarpmıştı. Gemide bulunan 2.200 yolcu ve mürettebattan 1.500'den fazlası hayatını kaybetti.

Titanik'in enkazı 1985 yılında keşfedildiğinden beri kapsamlı bir şekilde araştırılıyor.

Gemi, baş ve kıç kısımları yaklaşık 800 metre ayrılmış şekilde iki parça halinde duruyor Parçalanmış gemiyi büyük bir enkaz alanı çevreliyor.

Geçtiğimiz ay, derin deniz haritalaması kullanılarak enkazın ilk tam boyutlu dijital taraması oluşturuldu. Tarama, geminin ölçeğinin yanı sıra pervanelerden birinin üzerindeki seri numarası gibi bazı küçük ayrıntıları da gösteriyor.